Vi träffar välkända profilen från Skärgårdsradion 90,2 Martina Loogna för en intervju. En annorlunda situation för Martin som i vanliga fall är den som ställer frågorna. Ett intressant samtal om berättelser, radio, Värmdö och att bry sig om skärgården.
Det började för tio år sedan när Martin och hans kollega Jesse (Jesse & Loogna) efter flera år på Mix Megapol och RIX FM och andra Stockholmsburna kanaler, kände att de ville komma längre ut i Skärgården och starta en egen kanal. Sedan dess har de skapat radio som tilltalar Värmdöbor som älskar skärgården. En del av konceptet är att varje timme sända kustväderrapporter som intresserar alla som arbetar eller bor vid vatten och naturen, men även att välja musik som är skön, glad och lättsmält.
De som lyssnar på Skärgårdsradion 90,2 byter kanal mer sällan än vad andra lyssnare gör har man undersökt. Antagligen för att musikvalet är anpassat för att fungera länge. Ett bra sätt att behålla lyssnare.
När jag ser en bilkö ser jag radiolyssnare, säger Martin. Och man kan konstatera att de flesta lyssnar på Skärgårdsradion 90,2 när de sitter i bilen.
Att synas med sitt företag i radio
Många företag väljer att höras i Skärgårdsradion 90,2 med en liten annons och jag frågar Martin om vilka de bästa annonserna är, hur de är utformade.
Riktigt bra annonser är de företag som blir enkla och personliga. Nacka och Värmdö trädfällning är ett sådant exempel, liksom företaget Segel och Kapell. De båda företagen har kort och gott berättat vad de heter och sedan tipsat om att det är en bra idé att fixa med trädfällning respektive segel och kapell tidigt på våren innan det blir svårt att få tid. I maj är det nämligen fullbokat.
Skärgårdsradion 90,2 och hållbarhet
Det visar sig att Skärgårdsradion 90,2 arbetar aktivt på många sätt för en hållbar natur och skärgård. Samarbete med Skärgårdsstiftelsen och Hållbara Hav är exempel på engagemang för att bevara ekologin och arbeta för en gynnsam utveckling av skärgård och Östersjön. På själva radioredaktionen, som ligger ute på Sandhamn, har Martin valt att anlägga solpaneler på hela taket som i sin tur drar runt elen för verksamheten. Ett smart miljöval som fler borde följa efter.
Martin går personligen själv upp varje morgon för att se över beståndet och tillväxten av havstulpaner. Om de små vassa tulpanerna börjat växa till sig rapporterar han till sjöfolket så att de kan börja rengöra och skrapa botten på sina båtar. De är till och med så att båtar drar mindre bensin om man kör utan havstulpaner i botten och det blir ett bättre och renare klimat när man får bort dem i tid.
Ett närmare samarbete med kommunen hade kunnat vara effektivt med tanke på att Skärgårdsradion har så många lyssnare. Det finns information som kommunen behöver komma ut med både snabbt och regelbundet och radiomediet är effektivt för att få uppmärksamhet av många i vissa frågor. Det finns möjligheter för framtiden för mer planerat samarbete, då det ju är så att Skärgårdsradion betalar kommunen för att få sända och kommunen i gengäld skulle kunna köpa lite kanaltid. Ett hållbart komplement till annonsering i våra lokala och tryckta papperskanaler kan tyckas.
Önskereportage
På frågan vilket reportage Martin Loogna skulle göra om han fick önska, så blev det först tyst en stund. Han får frågor som inte har ställts förut visar det sig…
Om jag får önska så skulle jag vilja träffa en nyinflyttad familj och följa dem och deras liv på Värmdö. Jag skulle fråga hur de upplever naturen, miljön, service, utbud och kommunen i allmänhet. Det skulle vara jättespännande!
För de som flyttar in finns det antagligen en speciell förväntan på hur miljön och utbudet ska vara. Till exempel så förväntar sig många att de i Gustavsbergs hamn ska finnas mycket kultur- design och industrimiljö bevarad. Samtidigt som man väntar sig ett fint utbud av restauranger, kaféer och butiker. Om man möter förväntningarna vet vi inte riktigt, men det vore kul att ställa frågorna.
Podradio om intressanta ämnen
Hela intervjun avslutas med ombytta roller vilket innebär att Martin tar upp sin pälsförklädda mikrofon och börjar intervjua mig om vårt företag. Oväntat men omöjligt att säga nej till naturligtvis. Vi pratar om möjligheter till att göra podradio om intressanta ämnen som rör företagare, medborgare och kommun med några av ovan ämnen i fokus. Samtal med inbjudna gäster med oväntade kopplingar.
Fortsättning följer…
Text Camilla Eltell