Hur kan jag komma igång med Storytelling?

Med storytelling har du chans att väcka nyfikenhet och kan, om du jobbar fokuserat, förtjäna lojala följare. Ulrika Nybäck brinner för att hjälpa företag nå sina drömkunder med affärsdrivande kommunikation. Vi ställde tre snabba frågor till henne, efter föreläsningen 5 maj.

 

 

F.  Jag driver företag här på Värmdö. Hur kan jag använda Storytelling för att nå ut till mina kunder i allt brus?

S. Jag rekommenderar mina kunder att jobba från två håll. Dels gäller det att själv bli tydlig med vad du står för, vad du erbjuder och på vilket sätt dina kunder blir gladare, klokare eller friskare genom att anlita dig. Beskriv vad som gör dig unik och vad som skiljer dig från konkurrenterna. Den andra delen är att genom en lyhörd och engagerad dialog lyssna in dina kunder och ta reda på: Vilka värderingar har de, vad är viktigt för dem? När matchningen mellan dig och kunden blir så rätt som möjligt, då blir det oftast en långvarig relation.

F. Ok, så rent praktiskt – hur ska jag börja? 

S. Fundera på vilka kanaler dina drömkunder använder mest. Är det Instagram, dagstidningar, eller Youtube? Efter det bör du skapa ett antal storys för att komma igång och fatta beslut om hur ofta du kommer att publicera fängslande berättelser. Några av mina kunder publicera flera gånger per dag, andra en gång i veckan. Om du har ont om tid skulle jag välja en kanal till att börja med för att testa om den fungerar så väl som du tror.

F. Du nämner att man ska inte vara rädd för att lyfta sina egna utmaningar och problem, men jag vill inte verkar svag i mina kunders ögon. Kan du ge exempel på hur man kan använda sina utmaningar för att skapa fängslande berättelser?

S. Storytelling och affärsdrivande kommunikation handlar om att beröra och väcka känslor. Att bara visa upp hur perfekt ditt yrkesliv är blir tråkigt. Att våga berätta om motgångar som gjort att du utvecklats och lärt dig nya saker skapar igenkänning och empati, det väcker också nyfikenhet. Läs exempelvis om bloggaren och en av Sveriges största Youtubers, Therese Lindgren. Hon har förtjänat lojala följare och ambassadörer genom att prata om sin egen psykiska ohälsa och panikångest och hur hon försöker navigera genom livet trots att hon fortfarande får panikångest-attacker.

 

Tack för intervjun!

Tack själv och varmt lycka till med att nå fler kunder med fängslande berättelser.

 

Vill du ha fler tips och inspiration?

Följ Ulrika Nybäck på Youtube eller LinkedIn.
Länk, Youtube-kanalen: goo.gl/Iif8Sp